barbuskar

Bärbuskar

Svenska Superbär
Superbären lanceras nu i bl.a. hälsokost. Men vi har många superbär vi kan odla i egna täppan. Det man oftast förknippar superbär med är stora halter av antioxidanter som man kan mäta i ORAC- värde per 100 g livsmedel. Men alla typer av antioxidanter går inte mäta med skalan. Antioxidanterna förstörs heller inte av tillagning som C-vitaminerna gör

Fem svenska bär kan definitivt räknas till Superbären.

Aronia: Har mest använts som häckplanta, men är ett av de mest nyttiga bär vi har. De är sträva att äta men fantastiska till sylt, saft och likör. De har betydligt högre innehåll av antioxidanter än blåbär. Aronia skall också vara bra för minnet. Finns i flera sorter med olika höjd, men den bästa bärskörden får man av Aronia eleta.

Blåbär: Är kanske det bästa bär vi har. Kombinationen utav antioxidanter med ett ORAC värde på 4460 och användbarheten samt den underbara smaken är svårslagen. Blåbär anses både hålla hjärnan ung och vara blodtryckssänkande samt utgöra ett skydd mot hjärt och kärlsjukdomar. Bären håller även lågt GI. Amerikanska blåbär har riktigt stora bär och ger stor skörd. Det finns även flera hybridsorter (korsning mellan amerikanska och svenska) som ger riktigt fina bär som har lite tydligare blåbärssmak. Blåbär är en surjordsväxt som vill stå soligt i näringsrik och hyfsat fuktigt jord för att ge bra skörd.

Havtorn: Havtornsbäret har extremt högt C-vitamininnehåll och har även höga halter av antioxidanter. Havtornet har skilda han och honplantor så man behöver ha minst två plantor för pollinering. Observera att de pollineras av vinden så hanen behöver stå först i vindriktningen. De är lite svårplockade så klipp av hela grenar och frys in. Frysta lossnar de lätt från grenen.

Nypon: Varför inte ta egen nyponskörd på tomten? Nyponrosbuskarna ger dessutom en fin blomning med underbar doft så de stimulerar många sinnen. Vildrosen Rosa rugosa ger fin blomning och användbara nypon, men är det nyponskörden du är ute efter är Stenrosen Rosa canina en ros som ger bättre nypon.

Svart Vinbär: Svarta vinbär är otroligt rika på c-vitamin. De innehåller dubbelt så mycket c-vitamin som en apelsin. Ett bär som är gott att äta direkt från busken, men också fantastisk att använda till saft eller vin. Buskarna ger störst och flest bär på 2-3 år gamla grenar så var inte rädda för att beskära busken kraftigt. Ta bort de älsta grenarna ända nere vid marken. Tar du bort en fjärdedel av grenarna varje år så ger busken bra skörd.

Krusbär: Ett mycket vanligt bär i gamla trädgårdar som verkligen är värt att odla. Nu finns även taggfria sorter. Det är riktigt gott att äta dem direkt från busken, men varför inte också passa på att göra kräm på de omogna bären. Bären innehåller minst 35 procent c-vitamin och är därmed riktiga antioxidantbomber. Kroppens vätskebalans får hjälp av det kalium som finns i krusbär. Bären är också rika på k-vitamin. Ett vitamin som bland annat hjälper levern i arbetet med att rensa ut skadliga ämnen ur kroppen.

Tranbär: Naturligt förebyggande mot urinvägsinfektion. ORAC ligger på 1 750 så det är ett mycket antioxidantrikt bär och innehåller bland annat resveratrol. Känt som ett utav de nyttiga ämnena i rödvin och studier har visat att försöksdjur som får extra resveratrol lever längre än andra individer.

Björnbär: Björnbär är ett underbart bär, både för smaken och nyttigheten. ORAC-värdet ligger på 2 036 och du får i dig stora mängder polyfenoler när du äter dem. Polyfenoler är en grupp antioxidanter med mycket stora skyddande egenskaper mot till exempel cancer och hjärt och kärlsjukdomar. Det finns nu flera taggfria sorter. Sorten Thornless Evergreen är dessutom som namnet antyder vintergrön.

Gojibär: Ett av de nyaste tillskotten i bärens underbara värld är gojibäret från Asien. I kinesisk folkmedicin används bären flitigt då innehållet av läkande ämnen och antioxidanter är mycket högt. Det svenska namnet är Bocktörne och busken har funnits här länge, men inte odlats för bären. Den har också ganska små bär så satsa på en sort med större bär t.ex. ´Big Lifeberry´

Jordgubbe: Även våra svenska jordgubbar har extremt högt innehåll av antioxidanter. ORAC hamnar på 1 540 vilket faktiskt slår hallonen. I princip gäller: ju mer smak, sötma och färg desto mer näring. Så dessvärre håller inte de växthusodlade året-runt-jordgubbarna riktigt samma kvalitet som de du odlar i egen täppa på sommaren. GI-värdet är lågt och mineral- och vitamininnehållet högt.

Hallon: Har du liksom jag hallonbuskar på tomten? Då är du lyckligt lottad – då har du i stort sett fri tillgång på superbär du med. Hallon har ett ORAC-värde på 1 220 och har också en naturlig verkan mot bakterier, virus och svamp. Hallonketon verkar dessutom ha förmågan att öka fettförbränningen. Frysta hallon har nästan lika högt näringsvärde som färska så passa på att frysa in de som du inte hinner äta. Sommarhallon ger skörd på 2-års skottet medan hösthallon ger skörd på årssskottet.

Mullbär: Mullbär hör till nykomlingarna bland bären i Sverige. De smakar mycket bra och påstås ha en blodsocker reglerande effekt. Vilket i teorin betyder att den skulle kunna skydda mot typ 2 diabetes.